اساس انتخاب رنگ برای کمپین بازاریابی چیست

۶ دقیقه برای خواندن نیاز دارید

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی موفقیت و یا شکست کمپین بازاریابی ، رنگ می­‌باشد که در انتخاب آن باید به عوامل متعددی از جمله نوع مخاطب، محتوا و فرهنگ مردم منطقه توجه شود.

مطالعات متعدد نشان داده است، رنگ مورد استفاده در محیط­‌های عمومی از جمله محیط کار می­‌تواند بر روی خلق و خوی و میزان بهره­‌وری افراد تاثیر مثبت داشته باشد. از سوی دیگر یکی از ابزارهای قدرتمند مورد استفاده بازاریان، روانشناسی رنگ می‌­باشد.

قضاوت مردم در مورد محتوا در ۹۰ درصد موارد براساس رنگ بکار برده شده برای آن می­‌باشد. همچنین در ۸۵ درصد، رنگ محصولات، مبنای خرید افراد می­‌باشد. بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی مخاطبان و فروش محصولات، انتخاب رنگ مناسب در طراحی گرافیکی، اینفوگرافی، شبکه­‌های اجتماعی و طراحی صفحه‌ی فرود می­‌باشد.

تمامی برندها در طراحی­‌های خود از رنگ­‌های خاص و ثابت استفاده می­‌کنند. همچنین رنگ­‌های مورد استفاده آن­ها در کمپین­‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. مطلع بودن از روانشناسی رنگ در انتخاب رنگ مناسب برای بخش­‌های مهم در محتوی   بصری بسیار کمک کننده می­‌باشد. مطالعه­‌ ادامه­‌ متن به شما در انتخاب مناسب ویا آگاهی از رنگ کمپین بازاریابی کمک می­‌کند تا نتیجه­‌ی بهتری از بازاریابی محتوا کسب نمایید.

 

۱- شفافیت و خوانایی بسیار مهم است

رنگ‌هایی که خوانایی محتوا را تضمین می‌کنند، بهترین رنگ‌ها هستند. بنابراین رنگ‌های انتخاب شده باید دارای تفاوت نسبی با یکدیگر باشند. به عنوان نمونه انتخاب دو رنگ سفید و خاکستری روشن در کنار یکدیگر مناسب نمی‌باشد و باعث کاهش خوانایی متن می‌شود. از سوی دیگر انتخاب رنگ‌هایی با تضاد بالا در کنار یکدیگر نیز مناسب نمی‌باشد.

رنگ‌های مورد استفاده توسط شما باید برای تمامی افراد خوشایند باشد. آمارها نشان می‌دهد ۸ درصد مردان و ۰.۵ درصد زنان در شمال اروپا به نوعی کوررنگی مبتلا هستند. تشخیص رنگ سبز و قرمز برای این افراد مشکل می‌باشد. بنابراین هنگامی که قشر وسیعی از مردم مخاطب شما هستند بهتر است از ترکیب چنین رنگ‌هایی استفاده نشود.

 

۲- رنگ‌ها نشان دهنده‌ی شخصیت هستند

یکی از راه‌های ارتباطی با مشتریان رنگ‌ها می‌باشد. بنابراین هر چقدر در انتخاب رنگ محتوای بصری دقت شود، از سوی دیگر تاثیر بهتری بر روی مخاطب گذاشته می‌شود. رنگ‌های انتخابی شما باید با توجه به تصویری که می‌خواهید از برندتان در ذهن مخاطب‌تان ایجاد کنید، باشد.

به خاطر داشته باشید که محتوا نیز اهمیت دارد. رنگ هر بخش از محتوا می‌تواند براساس مخاطبان آن ویا پلتفرمی که محتوا در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، تعیین شود.

 

۳- نوع تجارت B2B یا B2C؟

هر رنگ معنایی دارد. به عنوان نمونه رنگ نارنجی نشان دهنده‌ی گرما و ارتباط است و معمولا در ذهنمان تداعی دهنده نور و خورشید است. بنابراین بسیاری از برندهای B2C (تجارت شرکت با مشتری) مانند آمازون از این رنگ استفاده می‌کنند. در مورد رنگ زرد نیز روانشناسی مشابهی وجود دارد.

رنگ آبی در عین حال آرامش‌بخش بوده و نشان‌دهنده‌ی خرد، قدرت و اعتماد است به همین دلیل معمولا در برندهای B2B (تجارت شرکت با شرکت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید اکثر برندهایی که با پول یا سلامتی مردم در ارتباط هستند مانند Visa و PayPal از رنگ آبی استفاده می‌کنند.

 

۴- لوکس بودن یا قابلیت دسترسی؟

رنگ‌های سفید، نقره‌ای و مشکی خنثی می‌باشند. این رنگ‌ها توسط بسیاری از برندهای لوکس که می‌خواهند ظرافت و زیبایی را با سبک طراحی مینیمالیستی (ساده) همراه کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه رنگ مشکی نشان دهنده کمال و قدرت است. این رنگ توسط برنهای لوکسی مانند Ralph Lauren و Moët & Chandon استفاده می‌شود. یکی از رنگ‌های مناسب برای استفاده توسط برندهای لوکس، رنگ بنفش می‌باشد. این رنگ نشان‌دهنده‌ی وفاداری است.

اما اگر برند شما، برندی سرگرم‌کننده و در دسترس است، رنگ‌های روشن و شاد بهترین انتخاب می‌باشند. در میان مردم رنگ قرمز نشان‌دهنده‌ی انرژی، رنگ زرد نشان‌دهنده‌ی شادی‌ و خوش‌بینی و رنگ سبز نشان‌دهنده‌ی اعتبار و دوستی می‌باشد. اگر به دنبال ایجاد چنین احساسی در مشتری هستید، این رنگ‌ها بهترین انتخاب برای محصول یا خدمت شما هستند.

 

۵- رنگ‌های امروزی یا کلاسیک؟

شما شاهد استفاده از رنگ‌های سفید و نقره‌ای در لوگوی برندهایی مانند اپل، تسلا و زارا هستید. این رنگ‌ها احساس و ظاهری امروزی را به مشتری القا می‌کنند. برندهایی که قصد دارند در صنعت خود حرف اول را بزنند، مدرن و پیشرفته به نظر رسیدن برایشان بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های فناوری از این رنگ استفاده می‌کنند.

رنگ بنفش سابقه‌ی تاریخی در ایجاد ظاهری کلاسیک دارد. همچنین رنگ مشکی استفاده شده در بسیاری از برندهای قدیمی مانند Chanel کلاسیک است و نشان‌دهنده امنیت و پختگی می‌باشد.

اساس انتخاب رنگ برای کمپین بازاریابی

۶- مشتریان هدف مهم هستند

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مخاطبان مختلف، رنگ‌های مختلفی را ترجیح می‌دهند. بنابراین رابطه‌ی مستقیمی بین انتخاب رنگ و مخاطبان هدف وجود دارد. به‌عنوان نمونه رنگ آبی رنگی مناسب هم برای مردان و هم برای زنان می‌باشد. اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد ۵۷ درصد مردان و تنها ۳۵ درصد زنان این رنگ را ترجیح می‌دهند. دومین رنگ مورد علاقه‌ی مردان سبز است درحالی‌که زنان رنگ بنفش را انتخاب می‌کنند.

رابطه‌ی مستقیمی بین ادراک رنگ‌ها و فرهنگ وجود دارد. به‌عنوان نمونه مردم در لیبریا (کشوری در غرب آفریقا) تنها دو رنگ ziza، ترکیبی از زرد، قرمز و نارنجی، و hui، ترکیبی از بنفش، سبز و آبی، را درک می‌کنند. همچنین در زیمباوه نیز تنها چهار لغت برای توصیف رنگ‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین یک از عوامل مهم در انتخاب رنگ و برقراری ارتباط با مخاطب، فرهنگ منطقه‌ای می‌باشد. به‌عنوان مثال رنگ قرمز در آمریکا نشان‌دهنده‌ی عشق و شور و علاقه است اما در هند مظهر پاکی است.

پیش از انتخاب رنگ برای کمپین بازاریابی مخاطبان هدف، نوع محتوایی که به اشتراک می‌گذارید و سایر عوامل را در نظر بگیرید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و تأثیر بهتری روی آن‌ها بگذارید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + دو =