چگونه بهره وری کار در خانه را افزایش بدهیم

۷ دقیقه برای خواندن نیاز دارید

همیشه کار در خانه به انسان روحیه میدهد  و نسبت به زمانی که به محل کار می‌رویم بیشتر باعث افزایش بهره‌وری می شود ، اما کار در خانه می‌تواند عواملی را به وجود آورد که باعث حواس پرتی و از دست دادن زمان می‌شود ؛ در این مقاله قصد داریم راه هایی را به شما آموزش دهیم که این عوامل را مدیریت کنید.

طبق تحقیقات به عمل آمده محققان به این نتیجه رسیدند که اگر ساعت کاری انعطاف بیشتری داشته باشد زمینه را برای جذب استعداد ها به محیط شرکت بیشتر می کند.

کار در منزل بر روی روحیه کارمندان تاثیر گذار است ، اما محیط منزل هرگز همانند محیط کار نیست و عوامل بسیار زیادی می تواند منجر به این شود که شما از کار خود عقب بیفتد.

 

عوامل حواس‌پرتی در هنگام کار در منزل

وبسایت Porch که به معرفی خدمات در منزل می‌پردازد در طول انجام یک تحقیق متوجه شد که یکی از عوامل حواس‌پرتی در منزل تلوزیون است ، این وبسایت اعلام نمود که بیش از ۷۶ درصد از افرادی که در منزل کار می کنند هنگام کار تلویزیون را هم روشن می کنند .

یکی دیگر از عواملی که باعث حواس پرتری فریلنسر ها (افرادی که در منزل کار میکنند) می‌شود رسیدگی به امور شخصی است ، سایت Porch  معتقد است که بیش از ۶۴ درصد فریلنسر ها هنگام کار در منزل  با کار هایی همچون : پرداخت قبض ، خرید اینترنتی ، دوش گرفتن ریال خرید کردن ، ورزش کردن و گشت گذار از کار کردن باز می‌مانند.

همچنین  بیش از ۲۷ درصد از فریلنسر ها با انجام دورکاری از وظایف اصلی خود دور می‌مانند.

چگونه بهره وری کار در خانه را افزایش بدهیم

بسیاری از فریلنسر ها هنگام دورکاری با انجام دادن این کار ها تمرکز خود را از دست می‌دهند ، اما در نهایت بهره وری بالاتری دارند، کریس لویس مدیر سایت Porch  در این باره چنین می‌گوید:

زمانی که افراد تنها هستند تمایل زیادی به استراحت دارند ، بعد از استراحت و درست زمانی که به آرامش ذهنی می‌رسند، انرژی کافی برای انجام کارها در طول روز پیدا می کنند.

با این وجود حواس پرتی ها می‌‎توانند بعضی اوقات مضر باشند، افرادی که علاوه بر انجام کارهای شخصی خود زمانی برای انجام کار های خود دارند فریلنسر های انعطاف پذیری هستند اما افرادی که به دلیل انجام کار از انجام امور شخصی خود باز می‌مانند یا بالعکس به شدت نیاز به برنامه ریزی دارند.

 

۱- ساعتی مشخص برای کار کردن انتخاب کنید

اگر کار شما انعطاف دارد یعنی ساعت کاری شما نیز انعطاف دارد ، اما اگر احساس می کنید که عملکرد خوبی ندارید باید شرایط دفتر خانگی خود را مانند یک دفتر اداری کنید و برای ورود و خروج از آن ساعتی مشخص داشته باشید.

برای خود قرار دادی تنظیم کنید و بگویید به عنوان مثال ساعت کاری من از ساعت نه صبح شروع می شود و تا ساعت ۴ بعد از ظهر ادامه دارد ، در این وسط یک ساعت برای استراحت و ناهار وقت در نظر گرفته شده است ، تعیین همین مرز ها باعث افزایش شدید بهره‌وری می‌شود.

همچنین باید قانونی بگذارید که کدام عامل حواس‌پرتی در ساعت کاری باید ممنوع باشد و کدام عامل مجاز ؛ به عنوان مثال رفتن به دکتر در ساعت کاری می‌تواند مجاز باشد ، اما رفتن به خرید را می‌توانید به زمان دیگر موکول کنید.

مهم ترین نکته این است که شما باید با خود روراست باشید و هرگز خود را گول نزنید.

 

۲- مدیریت عوامل حواس پرتی

چگونه بهره وری کار در خانه را افزایش بدهیم

اینکه در منزل فعالیت می‌کنید یا دفتر شرکت زیاد مهم نیست ، مهم این است که انجام عوامل حواس‌پرتی در هر جایی لذت بخش است .

محیطی که در آن حضور داریم بر روی تمرکز ما تاثیر گذار است و معمولا باعث می‌شود که ذهن ما در چند ثانیه از موضوعی به موضوع دیگر توجه کند ، ما به پرت شدن حواس عادت کردیم و فارغ از اینکه در کجا کار می‎‌کنیم از این موضوع رنج می‌بریم.

راه حل این مشکل مدیریت توجه است ، یعنی داشتن تمرکز ، یعنی در هر زمان بر روی یک چیز متمرکز شویم و در زمان حال حضور داشته باشیم .

مدیریت توجه یعنی یاد بگیریم تمرکز خود را مدیریت کرده و از انحراف آن جلوگیری کنیم .

اولین گام برای کنترل تمرکز کنترل محیطی است که در آن حضور دائم، به عنوان مثال اگر با کسی در خانه هستید به او بگویید که چه زمانی نمی خواهید حواستان را پرت کنند .

حدود و مرز ها را مشخص کنید و به آن‌ها احترام بگذارید مادامی که شما به مرز های خود احترام می‌گذارید دیگران نیز این کار را می‌کنند.

راه حل دیگر این است که فهرستی از بدترین عوامل حواس پرتی خود داشته باشید و قوانین برای مدیریت آن‌ها تعیین کنید.

 

۳- مدیریت تکنولوژی

یکی از عواملی که باید حتما تحت کنترل قرار بگیرد تکنولوژی است ، هرچقدر بیشتر به این عامل اجازه پرت کردن حواسمان را بدهیم تمرکزمان از موضوع اصلی دورتر می‌شود.

همیشه سعی کنید در حالت آفلاین کار کنید ، موبایل را بی صدا کرده ، ایمیل و شبکه های اجتماعی خود را چک نکنید و در هر زمانی بر روی انجام یک کار تمرکز داشته باشید.

چگونه بهره وری کار در خانه را افزایش بدهیم

ساعت گوشی خود را تنظیم کنید و هر کاری که انجام می‌دهید بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه رها کنید ، بعد از این مدت کمی استراحت کنید و موبایل خود را چک کنید تا بتوانید بیشتر تمرکز کنید و سپس دوباره شروع کنید.

 

۴- استراحت را جدی بگیرید

بهترین راه انجام کار این است که در هر زمان روی انجام یک کار تمرکز کنید و بعد از آن کمی به خود استراحت بدهید ، همچنین باید توجه کنید که نوع فعالیتی که برای زمان استراحت خود انتخاب می‌کنید باید از کار شما متمایز باشد ؛ به عنوان مثال اگر نویسنده هستید در زمان استراحت مشغول خواندن نشوید با این کار ذهنتان کمتر استراحت می کند می‌توانید در عوض با کمی پیاده روی یا نظافت زمان استراحت را بگذرانید.

استراحت باعث افزایش اکسیژن مغز شده و هوشیاری را افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید که همه انسان ها به اندازه یک دیگر زمان در اختیار دارند و باید با مدیریت صحیح بر روی عوامل حواس پرتی بهره‌وری خود را افزایش دهند .

داشتن تمرکز مهم تر از مدیریت کردن زمان است و هر شخصی باید راه حل مناسبی برای آن پیدا کند.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 15 =