۱۰ دلیل برای این که خواب خوب مهم است(قسمت اول)

۳ دقیقه برای خواندن نیاز دارید

خواب شب برای سلامتی شما بسیار مهم است، در واقع از صرف غذای سالم و ورزش هم بسیار مهم تر است. مردم اکنون کمتر از گذشته در خواب هستند و کیفیت خواب نیز کاهش یافته،در اینجا ۱۰ دلیل برای اینکه خواب خوب بسیار مهم است را برای شما بازگو می کنیم:

  1. خواب کم میتوان باعث افزایش چربی در بدن شود

خواب ضعیف به شدت به افزایش وزن مرتبط است؛ افرادی که مدت زمان  کمتری را در خواب هستند به طور متوسط چاق تر از افرادی هستند که خواب کافی دارند در واقع، مدت زمان خواب کوتاه یکی از قوی ترین عوامل خطر ابتلا به چاقی است.

خواب کم میتوان باعث افزایش چربی در بدن شود

در یک بررسی گسترده، کودکان و بزرگسالانی که دچار خواب کوتاه بودند به ترتیب ۸۹٪ و ۵۵٪ بیشتر به چاق شدند تا افرادی در حالت نرمال و خواب مناسب بودند.اگر سعی در از دست دادن وزن دارید، کیفیت خواب  یکی از عوامل بسیار مهم میباشد.

  1. کم خوابی اشتها را افزایش میدهد

مطالعات نشان داد که افرادی که خواب کمتری دارند اشتهای بیشتری نیز دارند ، کمبود خواب باعث به وجود آمدن اختلال های هورمونی می شود که این باعث افزایش اشتها نیز هست .

  1. خواب خوب می تواند تمرکز و بهره وری را بهبود بخشد

مغز انسان برای عملکرد بهتر نیاز به استراحت دارد و خواب خوب میتواند بر روی شناخت، تمرکز، بهره وری و عملکرد تاثیر مستقیم داشته باشد.

یک تحقیق بر روی کارآموزان پزشکی نشان داد که : کارآموزان در یک برنامه سنتی با کارهای طولانی مدت بیش از ۲۴ ساعت حضور داشتند، ۳۶٪ خطاهای پزشکی جدی تر  نسبت به کارآموزانی حاضر در یک برنامه که بر اساس امکان خواب بیشتر طراحی شده بود را داشته اند .

تحقیق دیگری نشان داد که خواب کوتاه می تواند به برخی از جنبه های عملکرد مغز تا میزان مشابه به مسمومیت با الکل تاثیر بگذارد.از سوی دیگر، خواب خوب نشان داده شده است که مهارت های حل مسئله و بهبود عملکرد حافظه کودکان و بزرگسالان  را افزایش میدهد.

  1. خواب خوب می تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

در یک تحقیق بر روی بازیکنان بسکتبالی که خواب طولانی تری داشتند نشان داد که سرعت، دقت، زمان واکنش و سلامت روانی به طور قابل توجهی در آنها بالاتر است. مدت زمان خواب کمتر با عملکرد ورزشی ضعیف و محدودیت های عملکردی همراه است.

خواب خوب می تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

تحقیقاتی دیگری روی بیش از ۲۸۰۰ زن انجام شد، که نشان دهنده این بود ، که خواب ضعیف به پیاده روی کندتر، قدرت دست کم و سخت تر شدن فعالیت های مستقل مرتبط است.

 

  1. افرادی که کمبود خواب دارند در معرض سکته مغزی و قلبی هستند

کیفیت خواب و مدت زمان آن می تواند تاثیر زیادی بر بروز حملات قلبی و مغزی بگذارد تحقیقات نشان داد افرادی که خواب کافی ندارند خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی در آنها بیشتر است تا افرادی که ۷-۸ ساعت در شب می خوابند .

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =