۱۳ خوراکی باعث افزایش رشد مو میشود

۱۱ دقیقه برای خواندن نیاز دارید

بسیاری از مردم می خواهند موهای قوی و سالم داشته باشند، در اینجا به معرفی ۱۳ تا از بهترین غذاهایی که  می توانید بخورید برای افزایش رشد مو  مناسب است را به شما معرفی میکنیم.

جالب توجه است، موهای شما در حدود ۱.۲۵ سانتی متر در هر ماه ۱۵ سانتیمتر در سال رشد می کنند. رشد سریع آن بستگی به عوامل مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد.

اگر چه شما نمی توانید عوامل مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، رژیم غذایی چیزی است که شما کنترل آن را دارید. در واقع، مصرف یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

از سوی دیگر، داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به افزایش رشد مو کمک کند، به ویژه اگر از ریزش مو ناشی از تغذیه نامناسب برخوردار شوید.

۱- تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین هستند که دو ماده مغذی هستند که میتوانند رشد مو را افزایش دهند.

خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو از پروتئین ساخته می شوند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش ریزش مو میشود.
بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو عرضه می شود. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می تواند به بهبود رشد مو کمک کند.
با این حال ،شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد افراد سالم از مصرف بیوتین بیشتر سود می برند.

افزایش رشد مو

تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی، سلنیوم و دیگر مواد مغذی برای داشتن موی سالم هستند. این باعث می شود آنها یکی از بهترین غذاها برای سلامتی مو باشد .

۲- توت ها

توت ها حاوی ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که می توانند رشد مو را افزایش دهند. توت ها حاوی ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد، آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول ها مو را در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارد. به عنوان مثال، ۱ فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگی ۱۴۱ درصد از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می کند

همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده میکند،کلاژن نوعی پروتئینی است که به تقویت مو کمک می کند و از شکننده شدن و شکستگی جلوگیری میکند.

افزایش رشد مو

علاوه بر این، ویتامین C به بدن کمک می کند که آهن را از رژیم غذایی جذب کند. کم بودن آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو مرتبط است .

 

۳- اسفناج


اسفناج سبز سالم در خود مواد مغذی مفید مانند فولات، آهن و ویتامین A و C دارد  که این می تواند رشد مو را افزایش دهد. ویتامین A به غدد پوست کمک میکند تا چربی و رطوبت خود را حفظ کنند و مو را سالم تر نگه دارند.

یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج تا ۵۴ درصد از نیازهای روزانه ویتامین A بدن را تامین میکند.
اسفناج همچنین یک منبع گیاهی سرشار از آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن کمک می کند تا گلبول های قرمز اکسیژن را در سراسر بدن پخش کنند و این باعث افزایش متابولیسم است که به رشد مو  و ترمیم آن کمک میکند.

 

افزایش رشد مو

کمبود آهن با ریزش مو رابطه مستقیم دارد

 

۴-ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی و … . مواد مغذی دارند که ممکن است باعث رشد مو شود. آنها منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با رشد مو ارتباط  مستقیم دارد.
تحقیقات بر روی  در ۱۲۰ زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش رشد مو  می شود.

افزایش رشد مو

بررسی ها نشان دهنده این است که مصرف مکمل روغن ماهی باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش رشد مو در زنان می شود.

ماهی چربی همچنین یک منبع عالی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B است، مواد مغذی که ممکن است به ارتقاء موهای قوی و سالم کمک کند.

۵- سیب زمینی های شیرین


سیب زمینی شیرین یک منبع عالی بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت مو مرتبط است.

یک سیب زمینی شیرین (حدود ۱۱۴ گرم) حاوی بتا کاروتن به اندازه کافی برای تهیه بیش از چهار برابر نیازهای روزانه ویتامین A شما (در یک جوان ۱۸ سال) است. علاوه بر این، ویتامین A همچنین می تواند میزان رشد مو را افزایش دهد و موهای ضخیم تر را برای شما به وجو آورد.

 

۶- آووکادوها

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع خوبی از چربی های سالم است این میوه همچنین منبع عالی ویتامین E می باشد که میتواند باعث رشد مو شود. یک تکه حدود ۲۰۰ گرمی از آووکادو  میتواند ۲۱ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تامین کند . ویتامین E مانند ویتامین C، یک آنتی اکسیدان است که باعث نابودی رادیکال های آزاد میشود.

افزایش رشد مو


در یک تحقیقات که بر روی افراد مبتلا به ریزش مو  انجام شد، آنها بعد از مصرف مکمل ویتامین E به مدت هشت ماه متوجه افزایش رشد مو ۳۴.۵ درصدی شدند.

علاوه بر این، آواکادو یک منبع عالی اسید چرب ضروری است. این چربی ها نمی توانند توسط بدن تولید شوند، بلکه ساختارهای ضروری سلول های شما هستند. کمبود اسید چرب ضروری با ریزش مو مرتبط است.

۷- آجیل

آجیل خوشمزه، مناسب و حاوی انواع مواد مغذی است که می تواند رشد مو را افزایش دهد ،به عنوان مثال،۲۸ گرم از بادام، ۳۷ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E  را تامین میکند.

علاوه بر این، آنها همچنین انواع مختلفی از ویتامین های B، روی و اسید های چرب ضروری را ارائه می دهند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط  مستقیم دارد.

افزایش رشد مو

آجیل علاوه بر  افزایش رشد مو، باعث جلوگیری از کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، نیز میشود.

 

۸- تخمه


تخمه ها مقدار زیادی مواد مغذی را با مقدار کمی کالری عرضه می کنند. بسیاری از این مواد مغذی نیز ممکن است باعث رشد مو شوند.این مواد شامل ویتامین E، روی و سلنیوم است.

۲۸ گرم از تخمه  های آفتابگردان تقریبا ۵۰ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E را تامین میکند و انواع مختلف ویتامین ها برای داشتن موی سالم را فراهم می کند. علاوه بر این، تخمه های معین مانند تخمه های کتان و تخمه های چیا نیز اسیدهای چرب امگا ۳ را ارائه می دهند.

۲۸ گرم از تخمه  های روغنی، ۶۳۸۸ میلی گرم اسید چرب امگا ۳ را فراهم می کند که این مقدار اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتر از ۱۷۸ گرم ماهی است.

افزایش رشد مو

برای به دست آوردن وسیع ترین انواع مواد مغذی، بهترین از تخمه به صورت مخلوط استفاده کنید.

 

۹- فلفل دلمه

 

فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C است که  میتواند به رشد مو کمک کند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که می تواند رشته های مو را تقویت کند.فلفل دلمه آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند باعث افزایش رشد مو شود و مو را از اکسیداتیو شدن نجات دهد. اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد از سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن جلوگیری می کنند. این ارتباط مستقیم با ریزش مو دارد.

افزایش رشد مو
علاوه بر این ها ،فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین A است. این ویتامین می تواند در افزایش رشد مو  کمک کند و باعث حفظ سلامتی مو شود.

 

۱۰- میگو


میگو خوراکی محبوب، که غنی از بسیاری از مواد مغذی است که می توانند رشد مو را افزایش دهد. به عنوان مثال، میگو یک منبع عالی پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D می باشد. یک وعده غذایی ۱۰۰ گرمی میگو ۳۸ درصد از نیازهای روزانه ویتامین D شما را تامین می کند.

افزایش رشد مو

جالب توجه است،کمبود ویتامین D3 را به ریزش مو مرتبط است.

با وجود داشتن چربی بسیار کم، میگو مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۳ را نیز فراهم می کند. رژیم های حاوی اسیدهای چرب امگا  ۳ درصد باعث افزایش رشد مو میشوند.

۱۱- لوبیا

 

لوبیا ها منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند که برای رشد مو ضروری اند ،لوبیا مثل گوشت، منبع خوبی از روی هست که به رشد مو و چرخه تعمیر آن  کمک می کند. ۱۰۰ گرم لوبیا سیاه، ۷٪ نیاز روزانه روی شما را تامین می کند .

افزایش رشد مو

لوبیا همچنین بسیاری از مواد مغذی برای مو را که شامل آهن، بیوتین و فولات است را فراهم می کند.

مهمتر از تمام این مزایا، لوبیا ها بسیار متنوع و ارزان هستند، که باعث می شود آنها جایگاه ویژه در رژیم غذایی داشته باشند.

 

۱۲- سویا


مطالعات نشان داده است که ترکیبات سویا ممکن است باعث رشد مو شود. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در سویا فراوان است.
مطالعات بسیاری نشان داده است که اسپرمیدین باعث رشد موی انسان می شود.

افزایش رشد مو

با این حال، تحقیقات در مورد اسپرمیدین و رشد مو توسط آن کاملا جدید است، بنابراین قبل از اینکه کارشناسان بهداشتی بتوانند توصیه هایی در مورد مصرف اسپرمیدین داشته باشند، مطالعات بیشتری لازم است  انجام شود .

 

 

۱۳- گوشت


گوشت یک رژیم غذایی معمولی است و غنی از مواد مغذی  که میتواند به رشد مو کمک کند. پروتئین  دموجود در گوشت باعث تعمیر و تقویت فولیکول های مو میشود .یک تکه۱۰۰ گرمی از استیک پخته شده حاوی ۲۹ گرم پروتئین است.

 گوشت قرمز  سرشار از یک نوع آهن است که به راحتی جذب  بدن می شود. این ماده معدنی به سلولهای قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به تمام سلول های بدن منتقل کند، از جمله فولیکول های مو.

افزایش رشد مو

کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو مرتبط است.

 

حرف آخر:

آنچه که می خورید می تواند تاثیر زیادی در سلامت موی شما داشته باشد. کمبود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین A، C، D و E، روی، ویتامین B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسید های چرب ضروری ممکن است باعث کاهش رشد مو یا حتی باعث ریزش مو شود.
خوشبختانه اصلاح کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند و افزایش رشد مو را همراه داشته باشد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 13 =